به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس آقای لاریجانی در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری تصریح کرد: برخی از معضلات و چالشها در کشور وجود دارد که اکنون مزمن و پیچیده شده است. در برخی از این موارد مرکز پژوهشها توجه و تحلیلهایی داشته و گاهی پالسهایی به بخشهای اجرایی برای جلب توجهشان داده است و حتی در برخی موارد راهحلهایی بیان شده که این در بخشهای اقتصادی و زیربنایی مشهود بوده است.
وی با بیان اینکه واقعگرایی و واقعبینی در تحقیقات مرکز پژوهشها لحاظ شده است، گفت: برخی از این تحقیقات در مواردی همچون وضعیت صندوقهای بازنشستگی، مشکل بانکها، کمبود آب در کشور و مشکل نقدینگی بوده است که مرکز پژوهشها بر آن تمرکز داشته و راهحلهایی ارائه کرده است، اما بخشهای درگیر به این گزارشات توجه کمی کرده اند، جلسات برگزار شده و نظرات را منتقل کردیم حتی در بودجه سال ۱۳۹۷ راهکارهایی برای این موارد در نظر گرفته شد، اما اهتمام دولت کم بود که باید استقبال میکرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهشها دربارهی تحریمها تحلیلهای به موقع ارائه کرد، گفت: گزارش مرکز پژوهشها ناظر به راهکارها در شرایط فعلی بود. نمیگویم همه ابعاد در این گزارش دیده شد، اما پیشنهادات سامانیافتهای ارائه کردند. به نظرم این گزارشها جزو اولین نظرات بود. این گزارش، گزارش مفیدی بود که باید همچنان استمرار پیدا کند.
آقای لاریجانی با اشاره به گزارش مرکز پژوهشها درباره موضوع انرژی، اظهار داشت: حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی مصرف میشود. سؤال این است که آیا به بهترین نحو از انرژی استفاده میشود؟ که گزارشها نشان میدهد مصرف انرژی در کشور ما چند برابر کشورهای اروپایی است، لذا باید ضمن انجام کار فرهنگی نظاماتی هم برقرار شود که با توجه به کمبودها از منابع انرژی به بهترین شکل استفاده شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهشها در بحث برنامه و بودجه فعالانه عمل کرده است، ادامه داد: مرکز، گزارشی درباره امنیت غذایی تهیه کرد. این گزارش، مهم و چندجانبه بود که ما آن را برای بخشهای مختلف کشور فرستادیم چون مسألهی سلامت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی گزارش مرکز پژوهشها درباره وضعیت آب شرب را نیز دقیق خواند و گفت: اینکه مرکز پژوهشها به دنبال راهاندازی بانک اطلاعاتی و استفاده از گزارشهای مراکز پژوهشی پارلمانی جهان است، کار مطلوبی بهشمار میآید البته باید استفاده از تجارب، متناسب با ساماندهی آن با شرایط کشور باشد. باید از تجارب کشورهای شرقی همچون چین، ژاپن، روسیه و اندونزی نیز استفاده کرد، چون آن ها نزدیکتر به ما بوده و مجموعه مناسباتمان هم بیشتر است.
آقای لاریجانی با بیان اینکه باید قانون در کشور محترم شمرده شود، ادامه داد: برای گامبرداشتن به جلو به خصوص در شرایط تحریمی که فشار بر کشور به وجود میآورند، باید استفاده مطلوب از شرایط کرد. متأسفانه وقتی در کشور ما شرایط عادی است رویکردها به سمت واردات میرود و توجه کمتری به تولید داخل و استفاده از پژوهشگران دانشگاهی میشود اما با تحریمها مجبور به استفاده از فرصتها هستیم که در این بین بهرهگیری از پژوهشها بسیار مفید است.
رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ارتباط بین بخش پژوهش و تحقیقات و نیازهای کشورگفت: هنوز زمینهی ارتقای اساسی داشتن مقاله ISI است. حال اینکه باید مقالات مبتنی بر رفع نیازهای کشور باشد به خصوص در شرایط فعلی که باید همه به سمت تولید داخلی برویم، موضوعی که منوط به گسترش بخشهای تحقیقاتی است.
لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر حجمی از اساتید دانشگاه و دانشجویانی داریم که وضع مالی مناسبی ندارند. قطعاً میتوان از آن ها خواست که کارهای پژوهشی را انجام دهند که هم مشکلات کشور و هم مشکلات آن ها رفع شود. نمیتوان بدون حمایت دانشگاهی کار کرد، لذا باید مدلی را طراحی کنیم که به طور طبیعی بخشهای تولیدی، خود را نیازمند تحقیقات دانشگاهی کنند و از آن سو هم دانشگاهها به سمت رفع نیازهای تولیدی کشور روند. در این راه میتوان مشوقهایی برای تولیدکنندگان قائل شد. مثلاً اینکه اگر از پژوهشهای دانشگاهی استفاده کنند جزو مالیات آن ها محسوب شود. از طرف دیگر ضوابطی را قائل شویم که اگر تحقیقی دارای کیفیت مناسب و مطلوب بود و توانست مشکل مهمی را رفع کند، دیگر احتیاجی به چاپ مقاله ISI به عنوان ملاکی برای ارتقای اساتید و دانشجویان نباشد.
وی با بیان اینکه باید با استفاده از تولید داخل به دنبال حل مشکلات رفت، گفت: در شرایط تحریمی باید در تصمیمگیریها سرعت عمل داشت به همین دلیل است که مقام معظم رهبری شورایی را ایجاد کردند تا تصمیمات مهم گرفته شود. این تصمیمات مهم باید به پژوهشهای مهم متکی باشد. قطعاً در غیر این صورت تصمیمگیری ساده نخواهد بود، لذا لازم است مرکز پژوهشها در این دوره گامی رو به جلو برداشته و پایهگذار پژوهشهای مشترک با مراکز مختلف تحقیقاتی تصمیمساز باشد. خاصیت این رویکرد آن است که ضمن استفاده بهتر از منابع میتوان از نیروی انسانی به بهترین شکل بهره گرفت. همچنین مسیر تصمیمسازی هم راحت میشود چون مثلاً وقتی با سازمان برنامه و سایر مراکز به یک نظر میرسیم تصمیمگیری آسان میشود. نمونه آن در موضوع یارانه بنزین است که میتوانیم نظرات مراکز تحقیقاتی را بگیریم البته این جدای از بحث نظارت است.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی که پیچیدگی در برخی مسائل اقتصادی ایجاد شده است باید به دنبال انجام کارهای مشترک تحقیقاتی رفت. از طرف دیگر باید بر روی حل مسائل مزمن همچون وضعیت بانکها و نقدینگی و برخی موضوعاتی که به وجود میآید، تمرکزگذاشت. نمونه آن تحریمهاست که با بروز آن مشکلاتی برای خودروسازان به وجود آمده است.
آقای لاریجانی سپس با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: باید بودجه در شرایط تحریمی متفاوت از شرایط عادی باشد. در شرایط تحریمی، امور ضروری و امور مستحب داریم که طبیعتاً امور ضروری دارای اولویت است. خاطرم هست آیتالله صافی گلپایگانی زمانی فرمود که استفاده از بیتالمال فقط برای شرایط ضروری است که البته این در کشور رعایت نشد که اگر میشد امروز در شرایط تحریمی مشکل نداشتیم و آنقدر مشکل برای بخش اجرایی به وجود نمیآمد.
وی به نظرات مقام معظم رهبری درباره بودجه سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: طبق تأکیدات ایشان بودجه در شرایط تحریمی باید ملاحظاتی داشته باشد به طور مثال ما خیلی ردیفهای بودجه داریم که ممکن است بگوییم خوب هستند اما ضروری نیست باید آن ها را در مرحله بعدی یعنی در صورت داشتن منابع گذاشت. اولویت باید رفع نیازهای اساسی، پرداخت حقوق و مزایا و ایجاد اشتغال باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگری که رهبری تأکید داشتند این است که باید برنامه ای کلی برای اصلاح ساختار بودجه کشور تدوین شود، یعنی بودجه مبتنی بر کاهش هزینهها در چارچوب سیاستهای کلی، قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. موضوعی که در سالهای اخیر به آن تأکید شد که اگر از اول مورد پیگیری قرار میگرفت امروز راحتتر بودیم.
آقای لاریجانی ادامه داد: باید با کاهش هزینهها در چارچوب سیاستهای کلی قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت حرکت کرد. مرکز پژوهشها میتواند چند ماه روی این موضوع تمرکز کند و به نتیجه برسد. بعد از آن میتوانیم بر روی بودجه اصلاحیه بزنیم.
وی داشتن تدابیر لازم برای افزایش اشتغال، ارتقای رشد اقتصادی بدون نفت و رشد سرمایه گذاری را از دیگر موارد مورد تأکید رهبری در بودجه سال آینده عنوان کرد وگفت: ایشان روی صندوق توسعه تأکید داشتند که این صندوق باید برای تولید باشد نه اینکه برای بودجه جاری استفاده شود. لذا باید بودجه جاری ضعیفتر شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در جمعبندی با بیان اینکه باید دو مسیر را در بودجه ۱۳۹۸ طی کرد، توضیح داد: ابتدا باید بودجه امسال با اصلاحاتی تدوین شود و بعد از آن به موازات این اصلاحات، ساختار بودجه براساس تأکیدات رهبری مدون شود. در این شرایط برای سال ۱۳۹۸ اصلاحیه داده و بودجه ۱۳۹۹ برپایه آن تدوین میشود. این دغدغه مقام معظم رهبری بسیار سنجیده و مهم است و همه باید از آن حمایت کنند که کار مناسبی برای کشور محسوب میشود.
آقای لاریجانی در بخشی دیگری از صحبتهایش انجمنهای علمی را مهمترین سرمایه کشور دانست و بر لزوم استفاده از آن ها به خصوص در مرکز پژوهشها تأکید کرد و گفت: مرکز پژوهشها باید پلی برای استفاده از دانشگاهیان باشد.
وی همچنین با تأکید بر لزوم چابکسازی دولت، گفت: کوچککردن و چابککردن از سیاستهای کلی است که هنوز اتفاق نیفتاده است. تنها در حد بازنشستهشدن افراد و یا اجرای قانون بازنشستگی بوده که تأثیر کمی دارد. تا وقتی دولت فربه بوده و چنین پیکرهای داشته باشد زمینه برای سرمایه گذاری باقی نمیماند. البته مشکل دولت هم آن است که با چه مکانیزمی میتواند تعداد کارمندان را کم کند. باید زمینه اقتصادی فراهم شود تا با کاهش کارمندان، آن ها در تولید کشور به کار گرفته شوند.